-

إِلٰهِی عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَانْکَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ، وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکیٰ، وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ.اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَرِیباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ.یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ، یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیانِی فَإِنَّکُما کافِیانِ، وَانْصُرانِی فَإِنَّکُما ناصِرانِ.یَا مَوْلانا یَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِینَ.


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۰۵ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۸۸ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۹۷۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۴۳۷۱۹۷ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٤٠٣/٢/٢١ - ۲۸۵۰ مورد

اصول تغذيه سالم

شنبه ٣٠ مهر ١٤٠١ ساعت ٨:٥١ ق.ظ   ( بازدید : 256 نفر )


چند راهكار براي حفظ رژيم غذايي سالم : 

  1. براي آنكه از سلامت غذاي خود مطمئن باشيد بهتر است وعده‌هاي غذايي را در خانه آماده كنيد و كمتر بيرون غذا بخوريد.
  2. مواد غذايي سالم را جايگزين فست فود‌ها كنيد و همچنين در انتخاب غذاي روزانه تنوع داشته باشيد و غذاهاي سالم را انتخاب كنيد.
  3. جدول ارزش غذايي درج شده روي بسته‌بندي مواد غذايي را با دقت مطالعه كنيد تا قبل از اقدام به خريد و يا مصرف آنها به ميزان چربي و شكر و فرآورده‌هاي افزودني موجود در آن آگاهي كامل پيدا كنيد.
  4. بعد از مصرف غذاي سالم بر روي حس خود متمركز شويد. زماني كه غذايي سالم و مغذي مي‌خوريد، احساس سبكي و سطح انرژي بالايي داريد. اما زماني كه از غذاهاي چرب و مضر استفاده كنيد احساس خستگي، سنگيني و ناراحتي خواهيد داشت.
  5. نوشيدن و خوردن آب كافي از اصول تغذيه سالم است، زيرا كمك مي‌كند تا مواد سمي از بدن دفع شوند. گفتني است در اثر كمبود آب شما احساس سردرد و خستگي مي‌كنيد و انرژي بدنتان افت مي‌كند.
  6. ميانه‌روي در خوردن غذا بسيار مهم است؛ به اين معنا كه به همان ميزان كه بدنتان نياز دارد غذا مصرف كنيد.
  7. غذاهاي دريايي و سبزيجات و ميوه‌ها را جايگزين غذاهاي چرب و مضر كنيد. به دنبال حذف غذاي مورد علاقه‌تان نباشيد بلكه سعي كنيد تا ميزان مصرف غذاهاي مضر را تا حد امكان كمتر كنيد و در حد يك ماه مصرف اين مواد را به حداقل برسانيد.
  8. حجم غذاي مصرفي را كم كنيد. اگر مجبوريد كه از بيرون غذا تهيه ‌كنيد به جاي خريد غذاهاي پر كالري ، سوپ و سالاد سفارش دهيد و حتي دوستتان را در غذاي خود شريك كنيد. دقت كنيد كه در طي يك روز مقدار مشخصي از گوشت و مرغ و برنج و نان مصرف كرده باشيد.
  9. آرام غذا بخوريد. اگر آرام‌تر غذا بخوريد وقت و زمان بيشتري براي هضم غذا پيدا مي‌كنيد.
  10. اغلب پيش آمده كه شما جلوي لپ‌تاپ و تلويزيون غذا مي‌خوريد. اين عادت غذايي را ترك كرده و سعي كنيد كه در كنار دوستان غذا بخوريد.
  11. خوراكي هاي وسوسه برانگيز مثل پفك و چيپس و كلوچه را در منزل نگهداري نكنيد، زيرا اين وعده‌هاي غذايي ناسالم باعث وسوسه شما مي‌شوند. در مقابل ، خود را با آماده داشتن ميان وعده‌هاي سالم در منزل به تغذيه و سبك زندگي سالم عادت دهيد. همين اقدام كوچك، تاثيري چشمگير در وفاداري به اصول تغذيه سالم خواهد داشت.
  12. غذا خوردن احساسي را كنترل كنيد. غذا خوردن احساسي، نوعي اختلال است كه در مواقع استرس، ناراحتي و غم، بي‌حوصلگي و خستگي غذاي بيشتري مي‌خوريد تا حس بهتري داشته باشيد. البته بعد از خوردن حس عذاب وجدان خواهيد داشت. پس با آگاهي از اين موضوع، غذا خوردن احساسي را كنترل كرده و در صورت نياز درمان كنيد.
الناز ميانجي
كارشناس مسئول تغذيه شبكه بهداشت و درمان شهرستان جاجرم

منبع : شبکه بهداشت و درمان جاجرم چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.








جستجو
جشنواره کاریکاتور (۶۲۰۳ بازدید)
بزرگداشت روز ماما (۵۴۶۷ بازدید)
روز زمین پاک 93 (۴۵۸۸ بازدید)
زنگ سلامت 93 (۴۳۲۷ بازدید)
تبریک حلول ماه رجب (۴۰۳۵ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...