شنبه ١٨ دي ١٣٩٥ -

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : 3 نفر

تعداد بازدید های امروز : 117 مورد

تعداد بازدید های دیروز : 128 مورد

تعداد بازدید های هفته : 1048 مورد

تعداد بازدید های کل : 66126 مورد

پر بازدید ترین روز : ١٣٩٥/٤/٢ - 276 مورد

سلامتی با کاهش مصرف روغن و نمک

سه شنبه ٧ دي ١٣٩٥ ساعت ١٨:١٦ ب.ظ   ( بازدید : 25 نفر )


چگونه سالم تر باشیم، بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه

نکاتی کلیدی جهت زندگی سالم تر با افزایش استفاده از میوه ها و سبزیجات و کاهش مصرف نمک و چربی

-از سبزی های نارنجی و قرمز رنگ مثل هویچ، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و ...بیشتر مصرف کنید.

-هر روز سه بار میوه بخورید

-سعی کنید از انواع مختلف سبزی ها در برنامه روزانه غذایی خود استفاده کنید

-حبوبات جانشین مناسبی برای گوشت و منبع خوبی از پروتئین های گیاهی هستند

-مصرف روزانه لبنیات(شیر، ماست، دوغ، کشک) برای تامین کلسیم و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است

-برای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی، مصرف چربی و روغن را کاهش دهید

-مصرف زیاد چربی و روغن علاوه بر ایجاد چاقی، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان ها را افزایش میدهد.

-برای مصرف کمتر چربی ها، غذاها را بصورت کبابی، تنوری، بخارپز یا آب پز مصرف کنید

-از مصرف بی رویه شیرینیهای خامه دار، چیپس، سس سفید، سالاد، سوسیس، کالباس، همبرگر، کله پاچه، مغز، دل و قلوه که حاوی مقدار زیادی چربی هستند اجتناب کنید

-سعی کنید حداقل دوبار در هفته ماهی مصرف کنید. زیرا چربی مفید آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

-سعی کنید کمتر از غذاهای سرخ کرده استفاده کنید

-بی تحرکی و افزایش وزن سبب افزایش چربی خون می شود

-برای پیشگیری از افزایش کلسترول بد خون، به جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد از روغن های مایع مانند روغن زیتون و روغن آفتاب گردان استفاده کنید.

-الیاف(فیبر) موجود در حبوبات و غلاتی که سبوس آنها جدا نشده است به کاهش کلسترول خون کمک می کند.

-مصرف کله پاچه، مغز، دل و قلوه که حاوی مقدار زیادی کلسترول هستند را محدود کنید

-برای پیشگیری از افزایش فشار خون، مصرف نمک را کاهش دهید

-به هنگام طبخ غذا، نمک کمتر به غذا اضافه کنید

-در هنگام غذا خوردن سعی کنید از نمکدان استفاده نکنید.

-مصرف نمک را کاهش دهید ولی برای همان مقدار کم از نمک ید دار تصفیه استفاده کنید

-به میوه ها و سبزی هایی که به صورت خام خورده می شود(مثل گوجه سبز، خیار، گوجه فرنگی و ...)نمک نپاشید

-ذائقه کودکان را از اوایل زندگی به غذاهای کم نمک و کم چرب عادت دهید

-در مواقعی که گرسنه و خسته هستید هرگز خرید نکنید زیرا غالبا بیشتر از نیازتان خرید خواهید کرد

-در صورت داشتن مهمان حتما از تعداد نفرات آنها مطمئن شوید تا بیشتر از نیاز یا بیشتر از ظرفیت یخچال و فریزر خرید نکنید.

-میوه هایی که کمی پلاسیده شده اند را دور نریزید، مقادیر اضافه را بصورت برگه های خشک، لواشک و یا کمپوت کم شیرین تبدیل و استفاده کنید

-اضافه سبزیجات را پس از شستشو خشک و یا فریز نمایید

-برای تامین پروتئین خود می توانید روزانه یک عدد تخم مرغ بخورید

-مصرف نوشابه و نوشیدنی های شیرین را به شدت کم کنید

-آب بهترین نوشیدنی برای تامین مایعات مورد نیاز بدن است

-فقط از نمک ید دار تصفیه شده و آن هم به مقدار کم استفاده کنید

-مصرف مواد غذایی دارای قندهای ساده(شیرینی، شکلات، آبنبات، مربا، انواع شربت ها و نوشابه ها) را کاهش دهید.


منبع : شبکه بهداشت و درمان جاجرم چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.








جستجو
روز زمین پاک 93 (1724 بازدید)
زنگ سلامت 93 (1674 بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...