دوشنبه ٣٠ اسفند ١٣٩٥ -

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۲ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۱۰۰ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۱۰۵۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۹۰۳۰۶ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٣٩٥/٤/٢ - ۲۷۶ مورد

سلامتی با کاهش مصرف روغن و نمک

سه شنبه ٧ دي ١٣٩٥ ساعت ١٨:١٦ ب.ظ   ( بازدید : 105 نفر )


چگونه سالم تر باشیم، بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه

نکاتی کلیدی جهت زندگی سالم تر با افزایش استفاده از میوه ها و سبزیجات و کاهش مصرف نمک و چربی

-از سبزی های نارنجی و قرمز رنگ مثل هویچ، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و ...بیشتر مصرف کنید.

-هر روز سه بار میوه بخورید

-سعی کنید از انواع مختلف سبزی ها در برنامه روزانه غذایی خود استفاده کنید

-حبوبات جانشین مناسبی برای گوشت و منبع خوبی از پروتئین های گیاهی هستند

-مصرف روزانه لبنیات(شیر، ماست، دوغ، کشک) برای تامین کلسیم و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است

-برای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی، مصرف چربی و روغن را کاهش دهید

-مصرف زیاد چربی و روغن علاوه بر ایجاد چاقی، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان ها را افزایش میدهد.

-برای مصرف کمتر چربی ها، غذاها را بصورت کبابی، تنوری، بخارپز یا آب پز مصرف کنید

-از مصرف بی رویه شیرینیهای خامه دار، چیپس، سس سفید، سالاد، سوسیس، کالباس، همبرگر، کله پاچه، مغز، دل و قلوه که حاوی مقدار زیادی چربی هستند اجتناب کنید

-سعی کنید حداقل دوبار در هفته ماهی مصرف کنید. زیرا چربی مفید آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

-سعی کنید کمتر از غذاهای سرخ کرده استفاده کنید

-بی تحرکی و افزایش وزن سبب افزایش چربی خون می شود

-برای پیشگیری از افزایش کلسترول بد خون، به جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد از روغن های مایع مانند روغن زیتون و روغن آفتاب گردان استفاده کنید.

-الیاف(فیبر) موجود در حبوبات و غلاتی که سبوس آنها جدا نشده است به کاهش کلسترول خون کمک می کند.

-مصرف کله پاچه، مغز، دل و قلوه که حاوی مقدار زیادی کلسترول هستند را محدود کنید

-برای پیشگیری از افزایش فشار خون، مصرف نمک را کاهش دهید

-به هنگام طبخ غذا، نمک کمتر به غذا اضافه کنید

-در هنگام غذا خوردن سعی کنید از نمکدان استفاده نکنید.

-مصرف نمک را کاهش دهید ولی برای همان مقدار کم از نمک ید دار تصفیه استفاده کنید

-به میوه ها و سبزی هایی که به صورت خام خورده می شود(مثل گوجه سبز، خیار، گوجه فرنگی و ...)نمک نپاشید

-ذائقه کودکان را از اوایل زندگی به غذاهای کم نمک و کم چرب عادت دهید

-در مواقعی که گرسنه و خسته هستید هرگز خرید نکنید زیرا غالبا بیشتر از نیازتان خرید خواهید کرد

-در صورت داشتن مهمان حتما از تعداد نفرات آنها مطمئن شوید تا بیشتر از نیاز یا بیشتر از ظرفیت یخچال و فریزر خرید نکنید.

-میوه هایی که کمی پلاسیده شده اند را دور نریزید، مقادیر اضافه را بصورت برگه های خشک، لواشک و یا کمپوت کم شیرین تبدیل و استفاده کنید

-اضافه سبزیجات را پس از شستشو خشک و یا فریز نمایید

-برای تامین پروتئین خود می توانید روزانه یک عدد تخم مرغ بخورید

-مصرف نوشابه و نوشیدنی های شیرین را به شدت کم کنید

-آب بهترین نوشیدنی برای تامین مایعات مورد نیاز بدن است

-فقط از نمک ید دار تصفیه شده و آن هم به مقدار کم استفاده کنید

-مصرف مواد غذایی دارای قندهای ساده(شیرینی، شکلات، آبنبات، مربا، انواع شربت ها و نوشابه ها) را کاهش دهید.


منبع : شبکه بهداشت و درمان جاجرم چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.








جستجو
بزرگداشت روز ماما (۲۲۹۵ بازدید)
روز زمین پاک 93 (۲۰۵۲ بازدید)
زنگ سلامت 93 (۱۹۸۸ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...